
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De brug is dubbelsporig met 10 overspanningen van 105 meter en twee eindoverspanningen van 70 meter. De pijlers zijn van beton, de hamerstukken en kokers (veldliggers) van staal. De fundering van de pijlers bestaat uit stalen buispalen, gevuld met beton. Het hoogste punt bedraagt 24 meter en de helling is 2%.
Officieel heet de Derde Moerdijkbrug “Brug Hollandsch Diep”. Het is de langste spoorbrug in de Hogesnelheidslijn Amsterdam-Parijs. De brug is ontworpen door architectenbureau Benthem Crouwel Architecten en de bouw ervan is begonnen in 2000.
Het ontwerp van de brug wordt wel aangeduid als "kattenrug". De opvallende vorm bestaat uit Y-vormige opleggingen die vrijwel naadloos overgaan in de stalen, kokervormige overspanningen. De brug wordt gedragen door elf pijlers en twee landhoofden. De pijlers staan in het verlengde van die van de bestaande spoorbrug, zodat er geen extra hindernissen voor de scheepvaart zijn ontstaan.
De Brug Hollandsch Diep is 2 kilometer lang, waarvan bijna 1.200 meter boven water. Voor de fundering heeft men 49 buispalen in de rivierbodem geheid. Het zijn holle, stalen kokers met een diameter van ongeveer 3 meter. Ze zijn tussen de 19 en 33,5 meter lang en wegen gezamenlijk zo’n 4.900 ton. De buispalen, en de caissons die daar later op zijn geplaatst, zijn vervolgens gevuld met onderwaterbeton.
Begin oktober 2004 bleek dat één van de pijlers was verzakt. Het ging weliswaar om enkele millimeters, maar voor alle zekerheid is er meteen nader onderzoek gedaan. De brug is tijdelijk zwaar belast met een aantal vrachtwagens met in totaal 750 ton zand. Het effect van dit extra gewicht op de pijler bleef binnen de marges van het toelaatbare, dat wil zeggen dat de brug uiteindelijk slechts 12 mm bleek door te buigen.
Voor de brug is 6.700 ton wapeningsstaal gebruikt en 8.500 ton staal voor de veldliggers en hamerstukken. Aan beton zit er 1.700 kuub in, waarvan 9.000 kuub voor de bovenbouw van de brug.
De eerste hogesnelheidstrein heeft in 2006 tijdens een testrit met zo’n 300 kilometer per uur de nieuwe brug gepasseerd. De overtocht over het water duurt dan nog zo'n 14 seconden...