i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Moerdijk
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Bruggen

Tweede Moerdijkbrug

vertelde op 25 augustus 2009 om 15:45 uur

De Tweede Moerdijkbrug werd op 12 december 1936 voor het autoverkeer in gebruik genomen. De brug werd gebouwd ten westen van de bestaande spoorbrug over het Hollands Diep door de firma Penn & Bauduin uit Dordrecht.

Net als de spoorbrug had ook de verkeersbrug ijzeren overspanningen van elk circa honderd meter lang. En opnieuw net als de spoorbrug werd ook de verkeersbrug in september 1944 door de Duitsers vernield om de geallieerden te beletten West-Nederland in te trekken. Na de Tweede Wereldoorlog werd de verkeersbrug bij voorrang hersteld, zij het provisorisch, met gebruikmaking van een aantal overspanningen van de spoorbrug.

Door de groei van het autoverkeer werd de Moerdijkbrug in de jaren zeventig een flessenhals in de autosnelweg A16. Ter verbreding van de brug werden in 1978 de overspanningen vervangen door veel bredere, stalen liggers. De pijlers waren in zodanige staat dat ze zonder al te veel aanpassingen konden worden gehandhaafd. In beide richtingen kwam er ruimte voor drie rijstroken en een fietspad. De in 1978 aangelegde brug is in 1980 bekroond met de Nationale Staalprijs.

De oude brugdelen werden niet gesloopt, maar elders hergebruikt. Vier delen werden gebruikt ter vervanging van de oude Spijkenissebrug over de Oude Maas bij Spijkenisse. De overige zes vervingen de oude overspanningen van de Brug bij Keizersveer over de Bergse Maas. Op deze laatste plek moesten de middelste overspanningen enkele meters worden ingekort om tussen de bestaande (en verbrede) pijlers te passen.

Een deel van het vrijgekomen materiaal, twee vakwerkliggers van de oude brug, is gebruikt voor een kunstwerk. Tussen de twee liggers is het herdenkingsreliëf ingeklemd dat de beeldhouwer Frits van Hall (1899-1945) in 1936 maakte  voor de opening van de oude verkeersbrug. Het “nieuwe” beeld is als monument opgesteld naast de nieuwe verkeersbrug aan de Brabantse kant.

Sinds 2005 is er nog een derde Moerdijkbrug in gebruik. Die is aangelegd voor de HSL-spoorverbinding Amsterdam-Parijs. Hij ligt tussen de verkeersbrug en de oude spoorbrug in.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (12)

Willem JJ Boot zei op 11 oktober 2010 om 10:42 uur

Aan de Noordwestzijde van de verkeersbrug van 1936 werd een gedenkplaquette aangebracht met daarbij een artist's impression van de stoompont Moerdijk. De beide rookpluimen droegen een model van een overspanning. Deze plaquette zou nu in het hoofdkantoor van de ANWB staan.

Rien Wols bhic zei op 28 oktober 2010 om 21:12 uur

Hartelijk dank voor deze aanvulling, Willem. We zouden dus eigenlijk bij de ANWB te rade moeten gaan voor een mooie illustratie bij dit verhaal :-)

Janus de Goeij zei op 4 januari 2012 om 12:30 uur

Voor de brug in Keizersveer zijn 4 brugdelen van de Moerdijkbrug gebruikt.

De overgebleven delen zijn bij mijn weten naar Suriname verscheept en daar in gebruik.

Mariët Bruggeman bhic zei op 5 januari 2012 om 13:04 uur

Beste Janus,
dank je wel voor je aanvulling en wat leuk om te weten dat er nu een brug in Suriname is die onderdelen heeft uit de Moerdijk.
Met vriendelijke groeten,

Ton van den Wijngaart zei op 7 januari 2012 om 15:13 uur

Ik ben in het bezit van een herdenkings speldje van de opening van deze brug waarin de tekst staat "noord en zuid met elkaar verbonden". Het is een ovaal vormige speld van ca. 4x2 cm en is bronskleurig. Verder het jaartal 1936 en is de brug te zien. Kan iemand mij meer vertellen over achtergronden van uitgifte van deze speld etc.

Henk Buijks bhic zei op 9 januari 2012 om 08:29 uur

@Ton, volgens mij zullen leden van de Stichting Heemkunde Moerdijk je meer kunnen vertellen. Adresgegevens vind je via deze link: http://moerdijk.fotobank-nb.nl/.

Succes!

Janus de Goeij zei op 13 januari 2013 om 20:01 uur

Ik moet mij excuseren voor mijn foute reactie op de bouw van de tweede Moerdijkbrug. Deze is niet correct.

Er zijn inderdaad 6 brugdelen gebruikt voor de herbouw van de Keizersveerse Brug.

Niet de delen van de Moerdijkbrug, maar die van de Keizersveerse brug zijn naar Suriname verscheept.

Hierbij verwijs ik naar een link van het ANP-archief, waar dit gebeuren wordt beschreven.

http://www.anp-archief.nl/page/47462/nl

Mariët Bruggeman bhic zei op 14 januari 2013 om 10:55 uur

Bedankt Janus,
voor je update over de Moerdijkbrug. En het blijft een leuk idee om te weten dat er delen van een brug uit Nederland nu in Suriname staan.
Met vriendelijke groeten,

roger christiaan konings zei op 16 juni 2015 om 10:21 uur

Mijn grootvader Arie konings dhr Kenson en leidsman waren schipper en machinist op de moerdijkse veer ,opa arie 1908- vroeg via telegraaf volle kracht vanwege de storm die er stond ,kenson vondt dat zonde van de stoommachine en deed niet wat er gevraagd werd nl vollekracht geven het schip liep recht in de paling kisten en voer alles kapot

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 16 juni 2015 om 13:09 uur

Ach jee, wat een verhaal Roger. Er is toch niemand bij gewond geraakt, hoop ik?

Roger zei op 16 juni 2015 om 13:50 uur

dag mevr Marilou ,dit speelde in 1945 of misschien begin 1946 ,toen de boten weer in de vaart werden genomen ,weet u zo'n veerschip heeft enorm veel water verplaatsing en weegt 20 of 30 ton en dat drukt wel door met 6 km stroom en 8 km per uur varen. is er iets bekend op databank gem moerdijk

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 18 juni 2015 om 10:29 uur

Bij ons heeft een dergelijke zoektocht niets opgeleverd, Roger. Maar je kunt wel hier informeren:
http://www.regionaalarchiefwestbrabant.nl/

Daar valt Moerdijk ook onder. Veel succes ermee!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: