skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic

Havenbrug

Op 26 juni 1899 werd het tramtraject Sint-Michielsgestel-'s-Hertogenbosch in gebruik genomen. De stoomtram kwam bij Sluis 0 de stad binnen en reed langs de Zuid-Willemsvaart met als voorlopig eindstation de Jan Heinsstraat, die uitkomt op de Brede Haven.

Door de Binnenhaven en de Stadsdommel te overbruggen kon de tramlijn verlengd worden tot aan het Meierijplein (tussen Emmaplein en Boschveldweg). Daar bevond zich namelijk het vroegere treinstation. De Tramweg Maatschappij St.-Oedenrode-’s-Hertogenbosch gaf de opdracht voor een brug over de Bossche haven.

Gekozen werd voor een draaibrug met een draaipijler in het midden. Daardoor konden de schepen die dit deel van de Dommel als haven gebruikten, tegelijkertijd in- en uitvaren. Het ontwerp van de draaibrug was van rijkswaterstaatsingenieur P.H.A. van Wamel. De kosten waren geraamd op 85.000 gulden.

Op 15 juni 1901 werd de onderbouw voor de brug aanbesteed en gegund aan H. de Groot uit Hintham. De aanbesteding van de bouw van de brug zelf volgde op 21 januari 1902. De N.V. Constructie Werkplaats Winschoten was de laagste inschrijver. De vakwerklensliggers zijn uitgevoerd door de firma Begemann te Helmond.

Op 8 juni 1902 vond de feestelijke openstelling van de draaibrug plaats. In het muurwerk van het zuidwestelijke landhoofd is een hardstenen gedenkplaat ingemetseld die de overdracht van de brug aan de stad 's-Hertogenbosch in 1902 gedenkt. Deze Bossche draaibrug met zijn karakteristieke vakwerklensliggers heeft monumentale waarde als voorbeeld van de civiele techniek rond 1900.

In 1937 werd de tramlijn (als zovele in die tijd) opgeheven, maar de brug bleef in functie voor het overige verkeer. In 1966 werd de draaibrug voor de beroepsvaart gesloten. Begin negentiger jaren is de brug op een werf in Amsterdam geheel gerenoveerd, inclusief het bewegingswerk.

Het rijdek is bij die gelegenheid vervangen door een gesloten stalen dek. Ook de landhoofden, het bewegingsmechanisme, het remwerk, het draaipunt en de liggers zijn toen hersteld. Het brugdek is vernieuwd en de staalconstructies zijn geconserveerd.

Als verbinding tussen de historische binnenstad en de eerste stadsuitbreiding buiten de wallen, de wijk Het Zand, is de brug markant gesitueerd aan de noordzijde van de stad aan de "kop van de haven". Hij vervult als verkeersbrug nog steeds een belangrijke functie in de ontsluiting van de binnenstad.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!