i

Kruispunt Beugen

vertelde op 20 april 2009 om 11:27 uur

Hoe misleidend kan een naam zijn? Voor wie niet beter weet lijkt het voor de hand te liggen dat je het Kruispunt Beugen - waar de spoorlijnen Nijmegen-Venlo en Boxtel-Wezel samenkomen - in Beugen moet zoeken. Maar nee hoor, wie Kruispunt Beugen zoekt, moet in Oeffelt kijken! Hoe is dat zo gekomen?

Kruispunt Beugen dateert uit 1883. Vanaf dat jaar konden reizigers overstappen van het hoger gelegen station van de spoorlijn van de Staatsspoorwegen naar het lagere station van de spoorlijn van de NBDS. Dat gebeurde allemaal op grondgebied van Oeffelt maar ja, deze gemeente had in die jaren al een station. Om verwarring te voorkomen, werd het nieuwe station genoemd naar het nabijgelegen Beugen.

Eigenlijk is Kruispunt Beugen dan ook de naam voor twéé treinstations: Kruispunt Beugen (Hoog) ligt aan de Maaslijn en Kruispunt Beugen (Laag) aan het Duits Lijntje. Aanvankelijk (in 1883) heet het nog Station Beugen, daarna (vanaf 1900) wordt het Beugen (Kruispunt) en tenslotte (vanaf rond 1912) is het Kruispunt Beugen geworden.

De opening van deze lijn op 1 juni 1883 is geen aanleiding tot een groot feest: de treinen gaan gewoon rijden en dat is dat. De totstandkoming van het spoor betekent een belangrijke verbinding tussen het noorden en Gelderland enerzijds en Limburg anderzijds, met name voor het goederenvervoer.

Aanvankelijk rijden er vijf treinen per dag waarvan er twee overal stoppen. Dat zijn echte boemeltjes: Mook, Heumen, Linden-Katwijk, Cuijk, Kruispunt Beugen, Rijkevoort, Boxmeer, Sambeek, Vortum, Vierlingsbeek, Smakt-Holthees, Venray, Oirlo, Meerlo-Tienray, Grubbenvorst-Lottum, Grubbenvorst-Klooster en Blerick. De snelste trein doet de hele rit in één uur en 32 minuten terwijl de stoptreinen er twee uur en 22 minuten voor nodig hebben.

Het lijngedeelte Nijmegen-Beugen krijgt al snel veel extra personentreinen door de inzet van processietreinen naar Kevelaar. Wat later wordt Kruispunt Beugen belangrijk voor het internationale verkeer. Met de komst van de nieuwe spoorlijn Rotterdam-Hoek van Holland komt er ook een speciale zogeheten boottrein van Hoek van Holland naar Keulen. Reizigers mogen niet uitstappen op de tussenstationnetjes, maar meerdere keren per dag zoeft de trein met reizigers van Engeland naar Duitsland over het Beugense spoor. Lang houdt het internationale karakter niet stand: in 1900 kiest de NBDS voor een ander tracé.

In 1901 krijgt Kruispunt Beugen aan de hoge kant een inhaalspoor. Rijkevoort wordt op 1 mei 1908 omgedoopt tot Beugen-Rijkevoort en ook nog eens gepromoveerd van stopplaats tot halte, d.w.z. met een perron en afdak om te wachten. Niets lijkt een mooi spoortoekomst nog in de weg te staan.

Maar na de mobilisatie van augustus 1914 wordt het treinverkeer aanzienlijk beperkt. Vooral tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog moet het aantal treinen door een gebrek aan steenkool sterk worden verminderd. Dat trekt daarna wel aan, maar de hoogtijdagen worden niet meer bereikt.

De Tweede Wereldoorlog maakt definitief een einde aan het station. In september 1944 sluiten de deuren voorgoed. De restanten van de stenen trappen naar het Kruispunt zijn in 1997 weggehaald, maar de verhoogde ligging van de Maaslijn herinnert nog altijd aan de tijd dat er vroeger een ander spoor onderdoor heeft gelopen.

Henk Verberk uit Boxmeer wees ons overigens op deze site van het Utrechts Archief waarop ook informatie staat over stations in het Land van Cuijk. Waaronder deze bestekken betreffende Beugen!

foto Frans Koot

In aansluiting op dit verhaal stuurde Frans Koot - geboren op deze bijzondere plek - een aantal foto's in van kruispunt Beugen en contreien. De foto boven laat duidelijk zien dat zijn geboortehuis letterlijk tussen de rails stond! De plaatjes hieronder geven een mooie indruk van de landelijke omgeving. De foto's zijn in 1973 gemaakt. 

foto's Frans Koot
foto's Frans Koot
foto's Frans Koot

 

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (21)

emiel zei op 13 januari 2013 om 19:42 uur

klein foutje oeffelt had zijn eigen station kruispunt licht tussen beugen en rijkevoort

Marilou Nillesen bhic zei op 24 januari 2013 om 09:59 uur

@Emiel: Klopt inderdaad. Volgens mij hebben we het ook over hetzelfde. Je vindt trouwens <a href="http://www.bhic.nl/index.php?id=11545&zoek=station%20oeffelt&helewoorden=0&id_zoek=10097" target="_blank">hier ook nog een verhaal over het station in Oeffelt.</a> Dank voor je reactie!

Frans Koot zei op 7 februari 2017 om 12:23 uur

Blokpost 45 mijn geboorte huis 80 jaar geleden .

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 februari 2017 om 16:15 uur

Hallo Frans, dat is een bijzondere geboorteplek! Kun je aangeven waar blokpost 45 stond?

Rini. zei op 7 februari 2017 om 17:01 uur

Marilou,ik was niet op de hoogte van dit verhaal.
In het najaar werd er een busexcursie georganiseerd vanuit Veghel en bezochten deze locatie. Ondenkbaar dat hoogte verschil van destijds
en zagen en hoorde boven onze hoofden de paserende trein.

Frans Koot zei op 7 februari 2017 om 17:56 uur

Marilou Het uitzicht was op de steenfabriek links van het huis en rechts daarvan lagen de spoorrails (zijn nu opgebroken) het is een wit huis met nr, 45 er op en een stoomlocomotief op de voorgevel. de naam was kruispunt beugen Voor de spoormensen. Dus ik was letterlijk tussen de rails geboren. (L+R)

frans koot zei op 7 februari 2017 om 18:30 uur

Marilou even : BHIC duitslijntje wachtpost 45

Frans Koot zei op 8 februari 2017 om 12:15 uur

Marilou,,,voldoende info ?????

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 8 februari 2017 om 14:19 uur

Jazeker Frans, hartelijk dank voor je verder toelichting! Het lijkt me een heel bijzondere plek om op te groeien, klopt dat?

En Rini, ik kan me voorstellen dat dat een imposant gezicht moet zijn geweest.

Frans Koot zei op 8 februari 2017 om 15:53 uur

Ja mijn opa komt van Utrecht richting Brabant met het spoortje richting Boxtel Daar is mijn vader geboren en later ook bij de NS gaan werken zodoende geplaats in Kruispunt Beugen Na 3 jaar na mijn geboorte is hij overgeplaatst naar Gilze Rijen. Dan naar Dordrecht en met pensioen gegaan. Is Nillisen geen Oeffeltse naam ? Groetjes ;

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 8 februari 2017 om 16:27 uur

En zelf niet werkzaam (geweest) bij het spoor, Frans?

(en ja, er zijn heel wat Nillesens in Oeffelt maar kennelijk kom ik dan weer van een andere tak ;)

Frans Koot zei op 8 februari 2017 om 17:56 uur

Nee het is Defensie geworden 40 jaar lang ,,,,maar wel groot gebracht op de locomotor en de stoomlocs waar ik nog steeds helemaal gek van ben. In Rijen mee de goederen trein (Stoomloc ) naar de vliegbasis en dan naast de meester op de plaats van de leerlingmachinist mogen zitten,ja dan krijg ik nog steeds de kriebels. Als ik op de TV stoom zie ben ik verkocht nog steeds.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 8 februari 2017 om 21:18 uur

Dat begrijp ik wel! Zoiets krijg je er natuurlijk nooit meer uit ;) Heb je toevallig nog foto's van vroeger van die plek?

Rini. zei op 8 februari 2017 om 21:51 uur

Mijn volgend verhaal gaat ook over Het Stoomtijdperk.

Frans Koot zei op 9 februari 2017 om 06:45 uur

Marilou Ik ga zoeken voor U .

Frans Koot zei op 9 februari 2017 om 08:57 uur

Marilou ik heb 16 foto 's gevonden van de omgeving van mijn geboorte huis Moet ik op schijf zz en opsturen of heeft U een andere oplossing ?

Frans Koot zei op 9 februari 2017 om 09:07 uur

Marilou de foto's zijn van 1973.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 9 februari 2017 om 14:43 uur

Beste Frans, dat is een flinke opbrengst, indrukwekkend! Ik weet niet of u de foto's kunt inscannen en naar ons kunt mailen via info@bhic.nl? Op schijf zetten kan ook natuurlijk, als dat niet te omslachtig is voor u.

Frans koot zei op 9 februari 2017 om 16:44 uur

Marilou ,ik ga ze schannen en versturen naar << info@bhic>nl >> accoord ?

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 9 februari 2017 om 16:49 uur

Heel graag, Frans! Ik laat je weten als ik ze binnen heb.
Bij voorbaat dank voor alle moeite!

John Heimensem zei op 2 februari 2018 om 07:29 uur

Ik heb deze station opgenomen in de collectie van printbare schaalmodellen. Die allen te vinden zijn op https://3dscaleworks.nl

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 29 april 2009 om 13:16 uur

Nooit Betalen Die Smeerlappen

vertelde op 14 mei 2009 om 14:57 uur

Halte Helvoirt, een gepasseerd station

vertelde op 6 oktober 2010 om 09:38 uur

Het stationskoffiehuis