skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Mannenmode van Francisco van Benthum

Voor Francisco van Benthum, (Boxmeer, 1972) stond als 12-jarig jochie al vast dat hij modeontwerper wilde worden, al wist hij niet helemaal zeker of zo’n beroep eigenlijk wel bestond…

Nou: het bestond, en Francisco werd het! In 1995 studeerde hij af aan het ARTEZ in Arnhem, en in 1999 behaalde hij zijn mastertitel.

Bron: Dutch Profiles (vimeo)
Beeld uit de documentaire Dutch Profiles: Francisco van Benthum

Intussen werkte hij al samen met Michiel Keuper als Keupr/VanBentm. Het duo maakte opzienbarende haute couture voor zowel mannen (Van Benthum) als vrouwen (Keuper). In 1998 leverde hen dat bijvoorbeeld de “Prix Spécial de la Chambre de la Couture” op. Hun kleding was flamboyant, kleurig, vaak a-symmetrisch en zelfs museum-waardig, maar weinig commercieel… Aan hun samenwerking kwam een harmonieus einde in 2001, waarna Francisco onder zijn eigen naam verder ging.

Zijn merk “Francisco van Benthum” richtte zich specifiek op mannenmode. Ongebruikelijk, maar voor Van Benthum  de normaalste zaak van de wereld.

Volgens hem is in de mode écht alles al wel eens gedaan. Hij noemt het zinloos iets werkelijk nieuws te willen verzinnen, maar gaat liever van het al bestaande uit en geeft daar vervolgens een heel persoonlijke draai aan. In zijn collecties gaat hij uit van een mannelijk stereotype: de zeeman, de cowboy, of de politieagent. Die collecties hebben dan ook namen als “Thief”, “Hero” of “Tsar”. Vanuit een traditioneel ontwerp speelt hij met vorm, kleur, contouren, verhoudingen en materialen. Het heeft hem veel bewonderaars en meerdere prijzen opgeleverd.

Om meerdere doelgroepen tegelijk te bereiken heeft hij een tijd drie verschillende labels simultaan “in de lucht” gehouden: “Francisco van Benthum” als hoofdmerk, “FVB” voor de zakelijke klant en “Van Benthum” als budgetlijn voor jongeren. Het bleef niet bij kleding alleen: voor Specsavers ontwierp hij een brillenlijn.

Hij runde de winkel “NL” (New Luxury) met Alexander van Slobbe en later zijn eigen winkel in Amsterdam. Hij streefde daarbij naar een groot aantal verkooppunten in binnen- en buitenland, maar moest uiteindelijk inzien dat dit alles creatief en financieel niet bij te benen was: Van Benthum is een fantastisch ontwerper, maar lijkt over een bescheiden zakelijk inzicht te beschikken en moet zich (dus?) redden zonder kapitaalkrachtige financiers.

Dutch Profiles: Francisco van Benthum from Dutch Profiles on Vimeo.

Eind 2014 besloot hij de strategie te wijzigen: zijn al enthousiast ontvangen kledingcollectie 2014/15 werd niet meer in productie genomen. Alle bestellingen werden geannuleerd, de eigen winkel gesloten. Francisco had even een pauze nodig….

Het duurde maar kort: nog voor de jaarwisseling diende zich het label “Slobbe en Van Benthum” aan, in 2015 verscheen hun lijn “Hacked” en inmiddels beschikt het duo ook weer over diverse pop-up stores.

Voor “Hacked by” kopen Slobbe en Van Benthum restpartijen op van de grote, kapitaalkrachtige ketens. Diezelfde ketens die jarenlang gratis meeliftten op het talent van Van Benthum en anderen, die ontwerpen in iets gewijzigde vorm overnamen en als goedkope confectie te koop aanboden, worden nu met hun eigen wapens bestreden: hun restpartijen worden door Slobbe & Van Benthum opgekocht, verbeterd, verfraaid en netjes afgewerkt als een superieur product opnieuw in de markt gezet. Met veel succes: zelfs H&M ging in 2019 de samenwerking met Hacked by aan.

Eigenlijk valt het best mee met dat zakelijk inzicht van Van Benthum!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.