Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De verbinding Gorinchem-Sleeuwijk droeg lang de bijnaam “Het veer van Keizerin Marie Louise”, omdat zij in 1811 een tijdje aan Sleeuwijkse zijde in een tent had afgewacht tot ze kon oversteken. De dienstregeling van het veer prijkte zelfs een tijdlang met de slogan “de kortste weg naar Parijs”. Het veer moest begin zestiger jaren plaats maken voor een vaste oeververbinding, de Merwedebrug.
De Merwedebrug is een belangrijke schakel in de Noord-Zuidverbinding tussen Noord-Brabant en Zuid-Holland richting Utrecht/Amsterdam. De bouw van deze unieke, dubbele boogbrug verliep in twee stadia, om zo min mogelijk hinder voor het scheepvaartverkeer te veroorzaken.
In 1959 werd eerst de zuidelijke boogoverspanning met behulp van hulpjukken gemonteerd. Daarbij werden drijvende bokken gebruikt. Vervolgens is op dezelfde manier in 1960 de noordelijke boogoverspanning gemonteerd. Dan is er nog het beweegbare deel, uitgevoerd als basculebrug.
Op 15 maart 1961 opende koningin Juliana de verkeersbrug met voet- en fietspaden. De dubbele boogbrug heeft twee hoofdoverspanningen van elk 170 m. Die bestaan uit gelaste en geklonken, verstijfde staafbogen. Aan de noordzijde is een basculebrug met basculekelder en een aanbrug van 176,4 m met drie tussenpijlers. Onder deze aanbrug loopt een betonnen onderdoorgang van 24,2 m breed ten behoeve van het verkeer over de bandijk.
Aan de zuidzijde ligt een aanbrug van 180,4 m, met eveneens drie tussenpijlers. De aanbruggen zijn van gewapend en voorgespannen beton. De lengte van de totale overbrugging bedraagt ca. 793 m. De brug figureert al jaren vrijwel dagelijks in de fileberichten: de "Merwedebrug" of "Brug bij Gorinchem" zal in 2010 zo’n 101.000 auto’s per dag moeten verwerken.
Rijkswaterstaat wil de huidige brug tussen 2010 en 2020 vervangen door een nieuwe oeververbinding om de doorstroming op de A27 en de A15 te verbeteren. Het alternatief, een tunnel onder de Merwede door, zou een miljard euro meer gaan kosten. De toerist kan overigens nog steeds met een veerbootje heen en weer tussen Gorinchem, Woudrichem en Sleeuwijk.