skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Prinslandsebrug

Ongeveer een kilometer ten zuidoosten van de sluizen bij Dintelsas aan het Volkerak ligt de Prinslandse brug over de Dintel in de Postbaan, de weg van Steenbergen over Dinteloord en Heijningen naar Willemstad. De benaming Postbaan geeft al aan dat dit ooit een belangrijke weg moet zijn geweest.

Reconstructietekening van de eerste, dubbele ophaalbrug. Klik voor een groter beeld
Reconstructietekening van de eerste, dubbele ophaalbrug. Klik voor een groter beeld

De Prinslandse polder dateert van 1605, waarna het Prinslandse veer bij Dinteloord ontstond. Dit pontveer werd in 1859 vervangen door de eerste Prinslandse brug. Dat was een dubbele, ijzeren ophaalbrug waarbij de landhoofden werden aangesloten op de bestaande veerdammen. Op de noordoever kwam een brugwachterswoning. Tot 1908 moest men tol betalen voor deze brug.

De komst van de suikerfabrieken in de Westhoek leidde tot een sterk toenemende bedrijvigheid op het water van stoom(sleep)boten. Maar de geringe doorvaartwijdte en de scheve ligging van de brug was hinderlijk voor de scheepvaart. De brug werd berucht om het grote aantal aanvaringen.

De draaibrug van boven: goed te zien is hoe scheef de doorvaart is. Klik voor een reconstructietekening
De draaibrug van boven: goed te zien is hoe scheef de doorvaart is. Klik voor een reconstructietekening

Tussen juli 1913 en november 1914 werd er een nieuwe brug gebouwd, die op 21 november opengesteld werd. De nieuwe brug was een ijzeren draaibrug, met een dubbele vakwerkbrug voor het vaste gedeelte op een stenen onderbouw. Middenin de rivier stond de draaipijler met spilhouder, en op elk landhoofd kwam een gietijzeren lantaarn. De brug had twee doorvaartopeningen en op de zuidoever verrees een nieuwe brugwachterswoning. Tijdens de bouw verliep de overtocht met een handkabelpont.

Op 13 mei 1940 maakten Franse en Nederlandse militairen de draaibruggen bij Dinteloord (1914), Stampersgat (1903) en Standaardbuiten (1887) onklaar. De Prinslandse brug was in 1941 weer berijdbaar, maar niet voor lang. Op 29 oktober 1944 werden alle rivierbruggen van de Mark-Dintellinie opgeblazen en vernield. In de jaren 1946-1947 werd de Prinslandse brug hersteld.

Noordelijk landhoofd
Noordelijk landhoofd


De nieuwe Prinslandse (ophaal)brug. Foto: Kees Wittenbols, 2010.
De nieuwe Prinslandse (ophaal)brug. Foto: Kees Wittenbols, 2010.

Ook de draaibrug werd regelmatig beschadigd door aanvaringen met passerende schepen. Nadat in 1973 de rijksbrug overgegaan was in handen van de provincie, doken voortdurend plannen op tot het bouwen van een nieuwe brug. De meeste van die plannen gingen uit van een vaste, hoge brug, maar uiteindelijk kwam er in 1995 toch een nieuwe ophaalbrug.

De Prinslandsebrug, ontworpen door ingenieursbureau Van Driel Mechatronica uit Waddinxveen, is een scheve ophaalbrug met op het portaal één priem, die gevorkt naar de hangstangen loopt. De nieuwe ophaalbrug wordt hydraulisch aangedreven en vanuit de centrale post bij Roode Vaart op afstand bediend en bewaakt.

 

Reacties (6)

Kees Heijnen zei op 26 juni 2011 om 00:36
Ben de zoon en kleinzoon van de brugwachters die al die jaren werkzaam zijn geweest bij de prinslandsebrug...ben daarom ook trots op m,n vader en opa die alles meegemaakt hebben en ikzelf ook 14 jaar lang bij de prinslandsebrug heb mogen wonen.....ben ook best trots op het monument wat bij de draaibrug sta....de slinger die mijn vader en opa in dr handen hebben gehad....
dion van tilburg zei op 7 december 2011 om 20:48
u zegt dat de prinslandsebrug over de mark gaat. maar dat is natuurlijk wel de dintel. erge fout.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 5 januari 2012 om 12:11
@Dion van Tilburg,
U hebt natuurlijk gelijk. Zelfde water, andere naam. We hebben het meteen veranderd. Met dank voor uw opmerking.
Free korten zei op 29 april 2020 om 22:09
Freekorten,heeft heel vaak de brug open en dicht gedraaid,Kees gelens was toen de brugwachter.samen met mijn tweeling zus corrie vaak in het brugwachters kot gezeten bij de warme kachel.kees heeft ook nog mijn zus gered uit het water.heeft toen de krant gehaald.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 1 mei 2020 om 14:01
Jee, wat een bijzondere herinneringen! Weet je nog wanneer dat is geweest, dat je zus uit het water is gered? En hoe kwam het dat ze te water was geraakt?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!