
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De oudste Veestraatbrug lag dus over de Aa, die in de jaren 1960 werd overkluisd. Een andere waterweg dwars door Helmond zou echter van grotere betekenis blijken.
Op 1 juli 1825 kwam het gedeelte van de Zuid-Willemsvaart van ’s-Hertogenbosch tot Helmond gereed en in 1826 werd het gehele kanaal geopend. Ook de Zuid-Willemsvaart kruiste de Veestraat en kreeg hier dus een brug.
Deze Veestraatbrug is een bekende stadsbrug geworden, die wel eens gekscherend de “brug der zuchten” werd genoemd vanwege de rijen wachtenden als de scheepvaart erg druk was. Vanwege dat oponthoud werd in 1915 naast de Veestraatbrug een vaste voetgangersbrug gebouwd, die in 1972 is afgebroken.
De oorspronkelijke Veestraatbrug, een ophaalbrug, werd in 1923 gemoderniseerd en verbreed. In het gesloten deel zit het bewegingswerk. De stalen val had een houten dek en rijweg van zes meter breed en trottoirs van twee meter breed.
In mei 1940 werd de brug opgeblazen door Nederlandse legereenheden. In september 1944 vloog de brug opnieuw de lucht in, nu door de hand van de Duitsers. Beide keren kwam er een tijdelijke noodbrug. De eerste keer was dat een schipbrug, bestaande uit drie schepen in het kanaal. De tweede keer werd er een baileybrug aangelegd.
Bertie Verhoeven reageerde terecht dat er tussen de aanleg van de baileybrug en het flessenhalsprobleem van de Veestraatbrug nog een klein hoofdstukje zit en dat is het herstel van de brug in de jaren na de oorlog. Dankzij Helena weten we nu dat er een filmpje van is [dat in 2015 helaas van YouTube is verwijderd; red.].
Vanaf c. 1950 kan de binnenstad van Helmond de toegenomen verkeersdrukte niet meer aan. De overgang over de Veestraatbrug wordt een echte flessenhals, waar dagelijks files ontstaan. Het gemeentebestuur roept de hulp in van de Delftse stedenbouwkundige prof. dr. ir J. Froger. Hij ontwerpt de Traverse, een nieuwe oost-westverbinding met een vaste Lucht Brug over het kanaal, om het centrum beter bereikbaar te maken. Ondanks massale protesten gaat het plan door en opent Minister van Verkeer en Waterstaat Suurhoff in september 1966 officieel dit deel van de Traverse.
In 1976 wordt Helmond aangewezen als groeistad. Het kanaal wordt dan om de stad heen gelegd, eind 1993 gaat de omleiding open. Het gedeelte van het kanaal waarover de Veestraatbrug ligt heeft sindsdien geen functie meer voor de scheepvaart.