skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Kruiwagens van Matador

Er zijn inmiddels talloze kruiwagens geproduceerd bij kruiwagenfabriek Matador in Helvoirt. Deze foto dateert uit 1959 maar de onderneming zelf gaat nog iets verder terug in de tijd.

Kruiwagenfabriek Matador in Helvoirt

In de bouwvergunningen in ons archief lezen we dat een voormalige stoomzuivelfabriek in Helvoirt in 1955 werd verkocht en omgebouwd werd tot kruiwagenfabriek "Matador". Dat maakt ons nieuwsgierig want wat betekende dat voor het dorp? Konden veel mensen uit Helvoirt halverwege jaren vijftig aan de slag bij deze nieuwe werkgever? 

Bovendien is het gebouw van de Matador bepalend voor het straatbeeld. Wie kan ons meer vertellen over het werk in deze fabriek, meer dan een halve eeuw geleden? Wie herinnert zich de vrachtwagens die ongetwijfeld af- en aan reden? Wat is het verhaal achter deze foto? 

Reacties (2)

Gerard Veltman zei op 6 februari 2019 om 15:55
Beste Marilou
Op deze foto is nog goed te zien dat het een melkfabriek was. Kijk maar naar het bordes waar de melkkannen gelost werden, de schoorsteen en het ketelhuis.
In het begin dat de Matador er in trok was het product dat ze maakte alleen maar stalen kruiwagens. Stalen kruiwagens was een geheel nieuw product en een gat in de markt, omdat voorheen alle kruiwagens van hout waren. iedereen wilde ze hebben. de bouwvakkers maar ook de boeren het was een uitkomst.
Het tweede product waren de steekwagens in verschillenden grote en daarna de verschillende transport wagens van klein naar groot. het hield niet op want alle producten moesten wielen hebben, ook weer groot en klein en omdat ze al een grote zware pers hadden om de bakken van de kruiwagens in een keer te persen was het niet moeilijk meer om met een ander matrijs velgen te persen! en is het bedrijf ook telkens mee moeten groeien! en het groeit nog steeds want heden is het alweer te klein en dat kan niet anders met zoveel verschillende producten dat ze op dit moment maken. Want nu zijn ze al weer verschillende productie machines aan het bouwen die hydraulisch bestuurt en aangedreven worden voor verschillende bedrijven en de bouw!!
En de MATADOR kennende blijven ze groeien, want zeggen ze stilstaan is achter uitgaan. daarom zijn bij de MATADOR ook goede vaklui altijd welkom!!!
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 februari 2019 om 20:50
Ah, veel dank voor deze mooie aanvulling, Gerard! En bijzonder: van kruiwagens naar hydraulisch aangestuurde productiemachines. Indrukwekkende ontwikkeling hoor.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen