skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Thunderjets verongelukt bij Venhorst

In 1953 ontstond het Cocktail Trio, dat hits produceerde als ‘Kangoeroe-eiland’ en ‘Wie heeft de sleutel van de jukebox gezien?’. De meesten onder ons zullen zich 1953 echter vooral herinneren als het jaar van de watersnoodramp. Beduidend minder mensen zullen (nog) weten, dat in Boekel in datzelfde jaar twee vliegtuigongelukken gebeurden, vlakbij Venhorst.

Boekel, de inslagkrater van de crash in januari 1953.In het Amersfoort Dagblad van 29 januari 1953 kwam ik allereerst ‘n artikel tegen met de kop “Thunderjet’ springt in de lucht uit elkaar”. Het artikel gaat als volgt: “BOEKEL - Ten noorden van Venhorst, in deze gemeente, is woensdagmiddag om half vijf een Thunderjet-straaljager, afkomstig van het vliegveld Volkel, in de lucht uit elkaar gesprongen. De piloot, de 22-jarige reserve-vaandrig-vlieger H. Kroezenga uit Gasselternijeveen, kwam om het leven. De wrakstukken van het toestel zijn in een weiland neergestort. De romp van het verongelukte vliegtuig boorde zich enkele meters in de grond. Het ongeluk gebeurde op ’n hoogte van 700 á 800 meter. De brandweer van Boekel bluste de wrakstukken. Later kwam ook ’n aantal militairen van de vliegbasis Volkel assistentie verlenen.”

Nog datzelfde jaar zorgden opnieuw Thunderjets, dit keer van vliegveld Welschap, voor ongelukken, en wederom ook bij Venhorst. Ik citeer het Amersfoort Dagblad van 19 november:

Thunderjets aan de grond, 1953.“Mist verrast 12 Thunderjets. (Van onze correspondent) EINDHOVEN. - Voor het vliegveld Welschap bij Eindhoven is het gisteren een ware rampdag geweest. Twee toestellen verongelukten, terwijl drie andere toestellen min of meer ernstig beschadigd werden. Twaalf Thunderjetstraaljagers van de squadrons 314 en 315 waren gistermiddag om drie uur bij gunstig weer voor afzonderlijke oefeningen opgestegen. Terwijl de oefeningen aan de gang waren kwam er ’n dikke mist opzetten, die weldra ieder zicht onmogelijk maakte.

Dit voltrok zich zo snel, dat de twaalf toestellen opdracht kregen naar hun basis terug te keren. Welschap zat toen echter al volkomen dicht. Zes toestellen namen de wijk naar Duitsland waar zij op de vliegvelden van Wahn en Bruggen op normale wijze aan de grond werden gezet. Onder de bemanning van deze toestellen bevond zich ook de commandant van squadron 315, majoor De Smale. Sergeant Willems, die het zevende toestel vloog, slaagde er in zonder ongelukken op Volkel te landen.

Republic F-84G Thunderjet, collectie Ton KooymansDe vijf overige toestellen brachten het er minder goed af. Twee toestellen moesten een buiklanding maken, het ene over de Duitse grens, het andere bij het nieuwe Peeldorp Venhorst. Deze landingen, uitgevoerd door de sergeants De Jager en Benneker, verliepen eveneens zonder persoonlijke ongelukken, al werden de toestellen door deze noodlandingen uiteraard beschadigd. Luitenant Van Dijk, de enige die met zijn toestel op Welschap terugkeerde, slaagde er in ’n normale landing uit te voeren. Het toestel schoot echter aan het einde van de uitloop van de baan en stortte neer, waarbij het beschadigd werd. De piloot bleef gelukkig ongedeerd.

Voor de beide overige toestellen, die nog steeds naar een landingsterrein zochten, was de toestand er inmiddels niet op verbeterd. Door benzinegebrek gedwongen besloten luitenant Hogendorf en sergeant Beyen tenslotte hun toestel te verlaten. Ook deze piloten, die zich met hun schietstoel lieten wegschieten, bleven ongedeerd.

De Thunderjets stortten neer bij Wanroy en bij Erp onder de gemeente Veghel. Zij werden volkomen vernield. Eerst hedenmorgen kwamen de opruimingsploegen van Welschap in actie. Zij begaven zich naar de plaatsen waar de verongelukte toestellen liggen. Op het vliegveld was de consternatie uiteraard groot. Het mag een wonder worden genoemd dat noch de noodlandingen noch de neerstortende vliegtuigen andere schade veroorzaakten dan die aan de toestellen zelf, ter wijl bij een en ander niemand werd gewond.

Ook het prachtige boek van Jo van Grinsven (red.), Van woestenij naar Venhorst (Boekel, 2007) besteedt op bladzijde 266-267 aandacht aan deze ongelukken.

Reacties (11)

Toon van de Wetering zei op 3 juni 2015 om 19:54
Als je al een verhaal verteld, doe het dan goed. In de "Wanmeule" van heemkunde Boekel staat het verhaal afgedrukt met de bevindingen van de onderzoekscommissie. Ik heb dat verhaal op papier gezet met medewerking van Documentatiegroep Volkel en Traditiekamer Typhoon gevestigd op vliegbasis Volkel. Als je dan een foto plaatst van een ander vliegveld is dat zeker ook een ander squadron en niet het 311 squadron zoals de PP-1 was van Volkel. De andere foto is ook van het 311 squadron maar die zijn op die dag bniet verongelukt dat waren toestellen van vliegbasis Eindhoven, die verloren er ik dacht 14 op die dag.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 4 juni 2015 om 11:16
@Gerard: Bedankt voor je bijdrage! Je verhaal geeft weer een extra dimensie aan onze herinneringen aan 1953. Naast alle ellende van de watersnoodramp ging er dus nog meer mis dat jaar...

@Toon: Dank voor je reactie. Mogelijk heb je een juiste foto die we erbij kunnen plaatsen?
Gerard H.A.A. de Bie
Gerard H.A.A. de Bie zei op 19 juli 2015 om 21:30
Beste Toon,
Goed dat je reageert.
Ik ben er van uit gegaan dat de krantenberichten uit die tijd kloppen.
Ik heb niets zelf verzonnen, mocht je dat suggereren!!
2 foto's komen ook van artikelen over dit gebeuren. 1 foto is aangeleverd door 'n BHIC - medewerker. Dit voor alle duidelijkheid.
Maar Toon jij weet heel veel & hebt heel veel over deze materie ! Wat let je om deze site te verrijken met je kennis van zaken met 'n verhaal. Ben altijd benieuwd.
Jan Delisse zei op 27 december 2021 om 22:20
Ik heb het vernielde vliegtuig zien liggen toen men bezig was met opruimen


Plaats ongeval Veghelsedijk Erp in weiland geschat 50 meter van een woonhuis
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 31 december 2021 om 14:42
Wat moet dat een indruk op je gemaakt hebben Jan! Heb je van de crash zélf ook nog wat meegekregen, of was je toen daar niet in de buurt?
Jan Delisse zei op 31 december 2021 om 16:22
Ik was wel in de buurt het was toen zeer dichte mist. Zoals ik me herinner minder als 50 meter zicht.
De volgende dag heb ik gezien waar het toestel de eerste keer de grond raakte en daarna opstuitende en ongeveer 100 meter verder in de grond had geboord en vernield was
Dit alles schat ík ongeveer 50 meter achter een woonhuis
Wat ik me bovenal herinner is de afstand tot het woonhuis zo dicht bij.
Geen persoonlijk letsel en ook niet aan het woonhuis
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 2 januari 2022 om 14:10
Dat mag dan nog een wonder heten, Jan, dat er geen gewonden zijn gevallen. Fijn dat je je herinnering hier hebt gedeeld.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 2 januari 2022 om 14:10
Dat mag dan nog een wonder heten, Jan, dat er geen gewonden zijn gevallen. Fijn dat je je herinnering hier hebt gedeeld.
J zei op 2 januari 2022 om 14:38
De dag van het ongeval mocht ik van mijn ouders niet gaan kijken ivm
mogelijkheid dat de piloot ook was verongelukt en de zeer dichte mist.
weinig tot nagenoeg geen zicht
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 januari 2022 om 08:53
Daar kan ik me alles bij voorstellen. Misschien dat je het als kind anders hebt gezien maar het klinkt toch wel als een wijs besluit van je ouders...
Wim van Diepenbeek zei op 24 april 2024 om 21:50
Ik was als jongetje van bijna 5 getuige van het in de lucht ontploffen van de straaljager; wij woonden op Noordstraat 21 in Venhorst. Twee straaljagers kwamen als dua aan om te gaan landen op Volkel. Het noodlottige vliegtuig ontplofte eerst met een kleine ontploffing en daarna met een gigantische: een grote vuurbal van rood en zwart. Staat in mijn geheugen gegrift.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen