skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Veer Ravenstein-Niftrik

Ravenstein was al vroeg belangrijk voor de scheepvaart en voor de verbinding met Gelderland. In 1644 is er al sprake van een veer, dat toen in leen werd gegeven aan Mathias Romer. Dit werd in 1653 schriftelijk bekrachtigd.

Het veer bestond in die tijd uit een zogenaamde gierpont, die door de stroom van de Maas werd voortbewogen. De rivier was de bestaansbron, maar ook een barrière. In de zomer vrijwel onbevaarbaar en 's winters een brede kolkende watermassa, die de erachter gelegen gebieden bedreigde. Bij gevaar van een dijkdoorbraak was het  veerhuis de commandopost vanwaaruit de dijkbewaking werd georganiseerd en gecoördineerd.

In 1938 werd nog steeds een roeibootje gebruikt om reizigers over te zetten. De wilde Maas werd de toenmalige veerbaas Hendrikus Gerritzen noodlottig. In de nacht van 16 op 17 januari 1938 zette hij een passagier over naar Niftrik, maar op de terugweg sloeg zijn bootje om en verdronk hij. Anderhalf jaar na de dood van de veerman, in 1939, werd een echte veerpont in de vaart genomen. Het veer ging heen en weer tot 13 juni 1975. De nieuwe Maasbrug bij Niftrik had toen het oude pontje overbodig gemaakt.

Sinds de zomer van 2011 vaart er weer een voetveer tussen Ravenstein en Niftrik. Het pontje, met de naam  "Vice Versa", is gebouwd in 1955 bij een scheepswerf in Grave. Het voer eerder op de Waal. De exploitatie van het veerpontje is in handen van recreatiebedrijf Uit®waarde, dat ook het veer Pontje Ham (tussen Maasbommel en Langeland) en het veer tussen Batenburg en Demen beheert.

Reacties (4)

Ben Snoeks zei op 23 december 2012 om 15:33
hoe heete dit veerpont
Henk Buijks, namens BHIC bhic zei op 23 december 2012 om 19:58
@Ben, als je de veerpont bedoelt die van 1939 tot 1975 in de vaart was: die heette Jeanne, de voornaam van de vrouw van de burgemeester van Ravenstein in 1939.
Jack zei op 9 maart 2019 om 01:25
Er moest eerst een veerman verdrinken voordat er een echte pont ingezet werd. Zie: http://www.heemkunderavenstein.nl/?p=859
Maar was er vanuit de roeiboot die als veer diende in 1905 niet een man met paard verdronken?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 11 maart 2019 om 08:52
Mooie aanvulling, Jack, hoewel het verhaal uitermate tragisch is.

Wat betreft je vraag over het ongeval in 1905 moet ik je het antwoord schuldig blijven. Een snelle zoektocht in onze online kranten leverde niets op maar je kunt zelf ook nog even verder speuren:

http://www.bhic.nl/onderzoeken/kranten

Of mogelijk weet iemand anders hierover meer? We horen het graag!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!