i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Oss
Periode: 1968 - 2011
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Havens

De Osse haven

vertelde op 16 maart 2011 om 12:19 uur

Hoewel al rond 1890 sprake was van het graven van een kanaal van Oss naar de Maas, duurde het uiteindelijk tot 1963 voordat dat kanaal er ook daadwerkelijk kwam.

Vijf jaar later, in 1968, opende Prins Bernhard officieel het Burgemeester Delenkanaal en de bijbehorende Osse haven.

Was margarinefabrikant Van den Bergh al in 1891 naar Rotterdam vertrokken vanwege geschillen over het geplande kanaal, toen er in 1929 nog steeds geen zicht was op een directe waterverbinding, verliet ook margarinefabrikant Jurgens Oss. Ook hij verplaatste zijn fabrieken naar Rotterdam.

In 1963 werd het Burgemeester Delenkanaal gerealiseerd, dat via een sluis uitmondde in de Maas. Die sluis is nauwelijks een obstakel voor de scheepvaart, omdat het havenkanaal dicht boven de stuw van Lith uitmondt en het buitenpeil in de regel gelijk is aan het havenpeil. De sluis (14 meter breed, 90 meter lang en een diepgang van 4,00 meter) staat normaal dan ook open en gaat alleen bij hoge Maasstanden dicht. Na de Tweede Wereldoorlog maakt Oss opnieuw een snelle groei door als industriestad. De werkgelegenheid werd voornamelijk bepaald door bedrijven als Zwanenberg, Organon, Unox-Hartog, Philips, Bergoss en Desso en de behoefte aan een eigen waterweg met bijbehorende haven werd weer helemaal actueel.

Oss heeft momenteel twee havens, beide ontworpen als zijarmen van het toeleidingskanaal, waarlangs handels- en industrieterreinen zijn aangelegd. Op 14 juni 1968 opende Prins Bernhard de eerste zijarm, de burgemeester Jansenhaven, genoemd naar de toenmalige burgemeester van Oss, Louis F.W. Jansen. Die dag voer ook het eerste schip vanaf de Maas naar Oss.

In 1993 werd de tweede, noordelijke, havenarm in gebruik genomen. Deze Burgemeester Van Veldhuizenhaven is genoemd naar de toenmalige burgemeester van Oss, E. van Veldhuizen. Beide havens liggen op het industrieterrein Elzenburg.

Door de aanleg van een directe railverbinding met het reguliere spoorwegnet kon de Osse haven uitgroeien tot wat tegenwoordig een “trimodaal logistiek centrum” heet. De vestiging van logistieke bedrijven op het gebied van transport, containeroverslag en opslag van bulkgoederen maakte Oss aan het begin van de 21e eeuw tot een van de belangrijkste Brabantse binnenhavens.

Enkele cijfers:

 

 2005

  2006

2007 

 Overslag in ton

 2.336.500

 2.142.200

 2.136.100

 Containers (in TEU)*

 30.044

 35.806

 42.593

 Aantal schepen    

 2.314

TEU (twenty-feet equivalent unit) is de standaardmaat voor zeecontainers. 1 TEU is een container van  20 feet (=6,1 m) lang, 8 feet (=2,44 m) breed en 8 feet 6 inch (=2,59 m) hoog.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 18 maart 2011 om 09:34 uur

Oss Havenstad

vertelde op 15 maart 2011 om 17:22 uur

Havens in Noord-Brabant