skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

De tweede vrachtwagen van Waalwijk

Na de Eerste Wereldoorlog begon André van Hilst met frisse moed opnieuw. Het getuigde wederom van grote voortvarendheid dat hij de paardentractie verving door legergoederen. In Antwerpen kocht hij een personenauto en een vrachtwagen. Het was de tweede vrachtwagen in Waalwijk. Deze werd bestuurd door G. van Engelen en naast hem zit de nog jonge W.J.A. van Hilst.

Het jaar 1937 staat in de geschiedenis van het bedrijf te boek als een recordjaar. Zes nieuwe winkels werden er dat jaar geopend, waarbij tevens de sprong over de rivieren werd gewaagd, namelijk Rotterdam en Dordrecht.

Op 28 januari van dat jaar lezen we in een krant genaamd “De 4 rivieren”, dat in Dordrecht aan de Vrieseweg 65 een winkel van AVEHA was gevestigd.  Door de groei van het aantal winkels, en nu ook boven de grote rivieren, moest ook het wagenpark worden uitgebreid.

Voor het centrale magazijn in Waalwijk staat het wagenpark uit begin 1940 al in slagorde.

Toen de Duitsers in de laatste fase van de strijd het gehele autopark van het bedrijf in beslag namen, werden de winkels bevoorraad per district via het zogeheten "dislocatiesysteem". Men was genoodzaakt om na de Tweede Wereldoorlog het wagenpark weer op te gaan bouwen. In november 1946 werd deze Studebaker truck met Dafoplegger in gebruik genomen. Deze truck werd door de Amerikaanse militairen tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt. Het Tilburgse carosseriebedrijf Fa. wed. G. Smulders, toen nog gevestigd aan de Hasseltstraat 95-97, was na de oorlog gespecialiseerd in het maken en repareren van vrachtwagenombouw.

Om de paar jaar wordt er een Bedford wagen met een Daf-oplegger aangeschaft. In mei 1957 wordt met grote trots het wagenpark uitgebreid met deze wagencombinatie, RF-40-51.

Rond de jaarwisseling van 1962/1963 was er in geheel Nederland enorme sneeuwval te bespeuren. Op de laatste dag van 1962 maakte de vrachtwagencombinatie hieronder een schuiver nabij Zwijndrecht. Chauffeur A. van Ham kon deze combinatie door gladheid niet op de weg houden en belandde in een berg sneeuw. Ben benieuwd hoe men deze combinatie weer naar Waalwijk heeft teruggebracht.

 

Meer foto's over André van Hilst? Klik dan hier.

Reacties (2)

Marius van Loon zei op 11 september 2012 om 15:02
Firma André van Hilst uit Waalwijk plaatst op 23 april 1910 in het Rotterdamsch Nieuwsblad een advertentie waarin men te koop vraagt een “Camilion of platte wagen”. Deze moest bestand zijn om 1500 kilo te vervoeren. Zal wel geen motorvoertuig mee zijn geweest.
Mariët Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 13 september 2012 om 10:28
Bedankt, Marius, voor je aanvulling.

Met vriendelijke groeten,

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!