i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Etten-Leur
Tags:

Het mysterie van Luie Hoek

vertelde op 16 april 2015 om 13:10 uur

Mijn opa, Marinus Valentijn (Etten-Leur, 22 augustus 1921 – Zwijndrecht, 12 april 2003) heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog een geallieerde vliegenier geholpen om te ontkomen aan de Duitsers.

Marinus Valentijn

Een Engelse bommenwerper met vier inzittenden wordt door luchtafweergeschut en Duitse jachttoestellen geraakt. Charles Lowe springt als laatste uit het vliegtuig en landt met zijn parachute langs de snelweg in de zogenaamde Luie Hoek, niet ver van Etten-Leur. Marinus Valentijn is er intussen op af gefietst en neemt de vliegenier achterop zijn fiets. Samen fietsen ze zo snel mogelijk weg van de grote wegen en ze weten zo te ontkomen aan de feldgendarmerie en de fallshirmjäger.

Een aantal kilometer verderop staat een groep landbouwers ze op te wachten en schiet ze te hulp. Ze gaan bij de familie Mouwen naar binnen. Jacobus Woestenberg spreekt Engels en komt er achter dat de Canadees in Engelse dienst zo snel mogelijk naar Antwerpen wil. Ze geven hem andere kleren en hij verdwijnt met Adrianus van Merode weer de bossen in op het moment dat de Duitsers eraan komen. Elf dagen lang wordt de geallieerde verstopt in een hooimijt bij de landbouwer Antoon de Bont en uiteindelijk kan hij via een Belgische vluchtlijn Nederland uit.

Marinus Valentijn heeft na deze gebeurtenis als gevolg van verraad moeten vluchten. Zijn ouderlijk huis werd binnengevallen, hij heeft maanden in Den Haag ondergedoken gezeten en heeft uiteindelijk als oorlogsvrijwilliger de oversteek naar Engeland gemaakt. Na de bevrijding heeft hij zich aangemeld bij de Koninklijke Marine. In Juli 1946 heeft hij een bedankbrief ontvangen van het Military Attache van de Verenigde Staten voor het helpen van een van hun landgenoten. Van Charles Lowe is nooit meer wat vernomen.

Er zijn wat onduidelijkheden. Charles Lowe vloog als Canadees in een Engels toestel, maar er werd door de Verenigde Staten een bedankbrief gestuurd. In de jaren ’80 is er nog contact geweest tussen Dhr. Woestenberg en mijn opa, Marinus Valentijn. Er zou een verhaal gepubliceerd worden over deze gebeurtenis, alleen is het onduidelijk of dit ooit gebeurd is. Ook is er door Dhr. Woestenberg een verzoek ingediend om het verzetsherdenkingskruis te ontvangen, maar niemand weet of hier ooit gehoor aan gegeven is.

Mijn vragen zijn:

•Wanneer zou dit zich afgespeeld kunnen hebben?
•Staat Marinus Valentijn in het Gedenkboek Verzetsherdenkingskruis (1985)?
•Is er ooit iets gepubliceerd over deze gebeurtenis?
•Voor wie en in wat voor toestel vloog Charles Lowe? Waren hier afspraken over tussen de geallieerden of klopt er iets niet?
•Wat is er gebeurd met Charles Lowe?

Alle info en doorverwijzingen zijn waardevol.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (6)

Marcel Hermes zei op 16 april 2015 om 18:57 uur

Hallo Jesse,

Heb je misschien ook n datum of jaar waarin dit gebeurd is?

Peter van Kaathoven
Peter van Kaathoven zei op 22 april 2015 om 21:24 uur

In het verliesregister van de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945 komt de naam Lowe 8 keer voor, maar geen een locatie komt overeen. Hier is maar een Canadese militair bij en deze is in Monnickendam gecrasht. Een datum of jaartal zal het zoeken vele malen versnellen.

Jan van Meer zei op 25 april 2015 om 23:41 uur

Hallo Jesse

In het boek "Er heerschte een ernstige oorlogstoestand" wordt op blz. 81 en blz. 102 over deze gebeurtenis geschreven. In de nacht van 20 maart 1944 zou Charles Lowe zijn vliegtuig hebben moeten verlaten. Hij was een Amerikaan uit Kansas City, Missouri. Voor nog informatie hierover zou ik je willen verzoeken om eerder genoemd boek hierop na te slaan. Het is uitgegeven door Heemkundekring Jan Uten Houte / Streekarchivariaat De Markkant.

Peter van Kaathoven
Peter van Kaathoven zei op 27 april 2015 om 18:13 uur

Hallo Jesse

Het betreft hier Engineer-Top Turret Gunner T/Sgt. Charles Max Lowe (reg.nr 17000517) van de Amerikaanse Luchtmacht, uit Jamesport Missouri.

T/Sgt. C.M. Lowe was met een Boeing B-17 Flying Fortress opgestegen van Vliegbasis Podington in Engeland naar zijn doel in Munster (Dld).

Het was B-17G met serialnummer 42-38104 van het 325th Bomber Squadron/ 92nd Bomber Group van the Eight Air Force.

Volgens ooggetuigen:
Het toestel is geraakt in de rechter horizontal stabilazer (gat van 3 feet). De piloot heeft geprobeerd weer in formatie te komen maar kwam in turbelentie van een ander vliegtuig en reageerde niet meer. De piloot kreeg uiteindelijk het toestel eer onder controle en maakte een linker bocht van 90 graden.
Er zijn geen parachutes gezien en het vliegtuig werd geëscorteerd door 4 Lockheed's P-38 Lightning.

Het toestel crasht op 23-mrt-1944 om 00.30u bij de plaats Durnal vlakbij Spontin in Belgie (11km noord oost van Dinant). Lowe is gevangen genomen.

Deze informatie is afkomstig uit het Missing Air Crew Report 3417 (MACR).
Ik kan je eventueel helpen aan deze documenten.

groeten Peter

Kaathoven zei op 27 april 2015 om 18:49 uur

Nog wat aanvullingen:

Het was de 90 missie van de 92st Bomb Group. Het was een aanval op een vliegtuig reparatie depot in Hamm, Dld. Tijdens deze missie zijn er 5 vliegtuigen verloren: B-17G's 42-31455, 42-31888, 42-31231 en 42-31532.

Hanneke van der Eerden
Hanneke van der Eerden bhic zei op 29 april 2015 om 09:25 uur

Kijk, van zo'n kenner worden we echt wijzer! Bedankt Peter voor je waardevolle aanvullingen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 10 december 2010 om 17:17 uur

Oorlog door de ogen van een kind

vertelde op 4 september 2013 om 13:29 uur

Over het verzet praat je niet, ook niet na de oorlog