Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Drie jaar later meldde ik mij aan voor de danscursus bij Arnold, wonende aan de Udenseweg in Volkel, op de woensdagavond bij Grardje Heymeriks.
Op de eerste avond leerden we het meisje met een lichte buiging te benaderen terwijl we zeiden: “mag ik deze dans van U” en zetten we de eerste passen van de foxtrot. Eén van de cursisten was Harrie van Moorsel, de vader van Leontien. Aangezien er minder vrouwelijke dan mannelijke deelnemers waren, vroeg de leraar om die ook uit te nodigen.
Wederzijds was er verlegenheid, een goede manier voor lichtvoetig lichamelijk contact. Na de oorlog was de geestelijkheid fel tegen deze benadering.
Doordat ik op karwei was en overwerk deed, mocht ik op zaterdagavond de les bij Hoevenaars in Odiliapeel inhalen. Het was daar veel gezelliger en ik bleef bij deze locatie. In december kwam de politie de leeftijd van de leerlingen controleren; jongeren stoven naar buiten of naar het toilet, de lesvergunning werd ingenomen. We kregen een mogelijkheid om op de zondagmiddag in Langenboom de resterende lessen te volgen.
In september 1955 begon ik opnieuw, wederom in de Peel. We leerden de oude en huidige dansstijl zoals de Engelse wals, foxtrot, veleta, St. Bernardswals, polka, Weense wals, Spaanse en de “Tennessee Waltz”, tango, mazurka en stepp. We werden vereeuwigd met een foto en later volgde een balavond, het tijdperk van het swingen kwam later.
Door de jaren heen bezocht ik diverse danslocaties. Danstijden waren meestal tussen 17 en 22 uur, de entree bedroeg fl. 2,00; je kreeg een kaartje en een stempel op de pols. Bij de danstent maakten sommigen van de rijkelijk aangebrachte drukinkt een afdruk bij iemand anders. Om de houten vloer glijdend te houden, werd er een mengsel van zaagsel en kaarsvet over uitgestrooid. In Mill was het in de voormiddag gratis dansen. Na afloop fietste ik naar huis en om 5 uur weer terug. Tot de laatste dans bewoog ik me over de vloer, daarbij alleen de wals overslaand.
In Volkel was de danstent achter danszaal Rudigerbosch opgebouwd, van Van Heesch. De officiële ruimte werd door Philips gebruikt als magazijn. De tent was aan de ingang verlicht. Even was er een spannend moment toen tijdens de polonaise voor een kort moment de verlichting werd gedoofd!
De N.C.B. schrijft in 1933: “Opgepast: zedelijke verwording en verwildering! Geen gedoofde lichten van danstenten, de verlichting mocht in geen geval worden gedoofd. Toiletgelegenheden moesten behoorlijk verlicht zijn om onzedelijke praktijken te voorkomen.” Bij sommige kerkinstellingen werden meisjes bij deelname aan danspartijen geweerd als Congregatielid.
Dansen was een gemakkelijke en prettige manier om aansluiting te maken met de andere sexe. Zo leerde ik ook het meisje kennen waarmee ik later gehuwd ben. In een schrikkeljaar mochten meisjes de jongens ten dans vragen. Opmerkelijk: Kermis Reek, vóór negen uur de laatste dans en om tien uur einde kermis. In 2017 bestaat Danscentrum Verhoeven 70 jaar, Proficiat!