i

Neergestorte vliegtuigen in Acht, 1940-1945

vertelde op 29 maart 2012 om 15:07 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 5 december 1940 stortte in Acht een Junkers Ju 88A-5 (werknummer 8137) van 8./KG 30 neer. Twee inzittenden, radiotelegrafist Gfr. Andreas Reydt en boordwerktuigkundige Uffz. Eugen Bock raakten daarbij gewond. De naam van de piloot kennen we (nog) niet.

Op 24 juni 1943 werd om 01.06 een Halifax II bommenwerper (registratienummer JD258, call sign VR-K) van het 419 Squadron neergeschoten door een Duitse nachtjager, gevlogen door Hauptmann Hans-Dieter Frank. Het toestel stortte neer in Acht, in de driehoek Lekstraat-Rijnstraat-Boschdijk. Staafbrandbommen die uit het neerstortende vliegtuig vielen, veroorzaakten een brandje in de Scheldestraat, zo’n 400 meter verderop, waarbij een jongetje van anderhalf ernstig gewond raakte aan zijn been.

De zevenkoppige bemanning, met piloot  Sgt. Robert Whitfield (23), boordwerktuigkundige Sgt. Peter Stephenson (20), navigator F/O Reginald John Leake Fowler (24) (RCAF), bommenrichter F/O William Archibald Donnelly (31), radiotelegrafist en boordschutter Sgt. Clifford Gorton (23) en de boordschutters Sgt. John Ellis Dean (20) en F/Sgt. Michael Patrick Kimber (26)(RCAF) overleefde de klap niet. Donnelly was de enige die niet op slag dood was, hij overleed drie dagen later, waarschijnlijk in een ziekenhuis. Ze werden eerst alle zeven in Woensel begraven. Na de bevrijding zijn de twee Canadezen onder hen, Fowler en Kimber, overgebracht naar de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, waar ze nu liggen in graf 16 D 3 en 4. De anderen liggen nog steeds in Woensel, graven EE 25-26, EE 28 en EE 30-31.

Om 01.10 in de nacht van 25 mei 1944 stortte bij de Anthony Fokkerweg een Halifax III van het 51 Squadron neer. De piloot, P/O W.C. Lawson, kwam hierbij om. Vier bemanningsleden konden bijtijds springen en overleefden de crash, twee bemanningsleden zijn tot op heden vermist. Het verhaal van deze crash loopt door tot 1993.

Op 26 juli 1944 kwam even na middernacht een Heinkel He 111 bommenwerper (werknummer 161230) van het 9./KG 3, gevlogen door Uffz. Rohne, in de buurt van de molen van Acht neer. Het vliegtuig zou een hoogspanningsmast hebben geraakt. Het keerde waarschijnlijk terug van een lancering van een V1. Zo’n V1-raket hing onder de bommenwerper en werd vanuit de lucht gelanceerd. Het vliegtuig werd geheel vernietigd, de voltallige bemanning kwam om: piloot Uffz. Günter Rohne (22),  waarnemer Fw. Albrecht Günther (22), radiotelegrafist Uffz. Walter Langer (19), boordwerktuigkundige Uffz. Willi Wetzel (21) en boordschutter Uffz. Erich Unterdörfel (22) liggen begraven op de Duitse miliraire begraafplaats Ysselsteyn in Venray, graven AA-4-77 tot en met 81.

Op 27 december 1944 werd een Duitse jager, de Focke Wulf 190A-8 van Uffz. A. Schiller van het 1./JG 1, neergeschoten door een Hakwer Tempest V, gevlogen door F/Lt. J. Malloy van het 274 Squadron, dat gedetacheerd was op Volkel. De Duitse machine moet in Acht zijn neergestort, nadere gegevens ontbreken.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (4)

RH Wildekamp zei op 25 mei 2013 om 20:32 uur

De genoemde Ju 88 van 6/KG 30 met de genoemde bemanning stortte op 4 dec. 1940 neer bij Emaus ten zuiden van Poppel in Belgie. Op 5 dec. 1940 ging een andere Ju 88 met een andere bemanning bij acht verloren. Namen bekend

Rien Wols bhic zei op 27 mei 2013 om 15:32 uur

Dank voor de correctie, RH Wildekamp. De bestaande gegevens kwamen uit het werk van D. van Hoof, Luchtoorlog 1940-1945, maar controle met de gegevsns uit de collectie Van Lingen maakte duidelijk dat het inderdaad om een crash bij Emaus ging (bovendien met afwijkende spelling van sommige namen). Uit diezelfde collectie blijkt dat er bij deze crash in Acht geen doden zijn gevallen, maar wel twee gewonden. Ik heb de tekst dienovereenkomstig aangepast. Maar als u de namen van de andere bemanningsleden met ons wilt delen, dan heel graag natuurlijk.
Vriendeljke groet,

Jos Willems zei op 6 april 2014 om 19:43 uur

De website maakt -kennelijk abusievelijk- melding van een crash op 24 juni 1943 van een Halifax II bommenwerper van het 419 Squadron. Wellicht is mogelijk verwarring ontstaan door het vermelden van het tijdstip (01.06). Op de geplaatste grafzerken van de toen omgekomen en in Eindhoven begraven (deel) van de bemanning staat vermeld dat deze op 25 (i.b.v. 24) juni 1943 zijn omgekomen.
Het betreft de volgende personen:
W.A. Donelly: Plot EE Grave 25;
R. Whitfield: Plot EE Grave 26;
J.E. Dean: Plot EE Grave 28;
P. Stephenson: Plot EE Grave 30;en
C. Gorton: Plot EE Grave 31.

Het jongetje van 1½ jaar dat toen gewond is geraakt in de Scheldestraat
betrof mijn broer A.H.J. Willems (overleden 21-6-2007)

Vòòr diens overlijden hebben mijn echtgenote en ik in de documenten van RHCE (Luchtbeschermingsdienst)de ware toedracht van de crash bestudeerd en opvolgend de grafzerken op de Algemene Begraafplaats bij de Oude Toren gefotografeerd.
Uit het ter plaatse aanwezige register hebben wij opgetekend, dat zij waren ingedeeld bij het 428 R.C.A.F. Squadron R.A.F.
Terwille van de juistheid van de data, deze opmerkingen.

Rien Wols bhic zei op 7 april 2014 om 14:07 uur

Geachte heer Willems,
U heeft helemaal gelijk wat betreft de datum: het gebeurde in de nacht van 24 op 25 juni, maar 1.06 is inderdaad de 25e juni. Ik heb dat inmiddels in de tekst veranderd, net als het squadron. Het Verliesregister (onze primaire bron) maakt melding van het 419 squadron, maar als je de gesneuevelden opzoekt op de website van de Commonwealth War Graves Commission, zie je dat ze allemaal ingedeeld waren bij het 428 squadron, zoals u al aangeeft. Hartelijk dank voor uw extra informatie over een crash waar u ook persoonlijk zo nauw bij betrokken bent gebleken. Dat vind ik heel bijzonder. Naar aanleiding van uw reactie heb ik de persoonsgegevens van de gesneuvelde jongens wat nader uitgewerkt.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: