i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Veghel
Tags:

Einde aan dodenweg door snelheidsbeperking

vertelde op 8 maart 2017 om 14:00 uur

Op 3 maart 1964 verkondigen de nationale media het aanbrengen van 50-kilometerborden in de kom van Mariaheide. De provincie neemt eindelijk haar verantwoordelijkheid om de snelheid op de Heise dodenweg te beperken.

Mariaheide 1964: de Baileybrug en maximumsnelheid.Een dodenweg, dat is de provinciale weg door Mariaheide. Het onopvallende Veghelse kerkdorp haalt in de jaren ’60 de landelijke media met een reeks verkeersongevallen met dodelijke afloop. Onder de slachtoffers vijf kinderen. De schrik zit er goed in bij de Heise bevolking. “Ik heb geen moment rust als mijn kinderen buiten spelen” aldus de moeder van het jongste slachtoffer die steevast over ‘de snelweg’ spreekt. “Soms wordt ik ’s nachts wakker. Dan schrik ik op en dan schreeuw ik: Vrouwke, niet overlopen. Het was het dierbaarste dat ik bezat.” De familie bouwt ondertussen in Veghel een nieuw huis, omdat ze niet meer tegen het gevaar op de weg kunnen. “Moeten er dan nóg meer kinderen worden doodgereden, voordat er iets wordt gedaan?”

Verbijsterd

Het is de grootste zorg voor het gemeentebestuur. 7.000 Voertuigen passeren dagelijks de weg. Er wordt met zeer hoge snelheden gereden, soms wel met 120 kilometer per uur! Een verzoek aan de provincie - eigenaar van de weg - om een snelheidslimiet in te stellen, loopt op niets uit. De Veghelse locoburgemeester Piet Dobbelsteen, ’n echte Heise en voorzitter van de Stichting Gemeenschapsbelangen Mariaheide, is verbijsterd. “Een eindje verderop, in Uden, bestaat toch ook een maximumsnelheid van vijftig kilometer. Waarom dan niet bij ons?” En ondubbelzinnig vervolgt hij: “Ik wil niemand de schuld geven; maar men kan ook schuldig zijn door een verzuim”.

Dobbelsteen stelt: “de autoweg moet worden omgeleid”. En daar zit een pijnpunt. Het vooruitstrevende Veghel ligt regelmatig in de knoop met de Planologische Dienst van de provincie. Tot het vijfde Heise kind in februari 1964 wordt doodgereden. Het is de druppel. In een brief aan de minister van Verkeer schrijft Stichting Gemeenschapsbelangen Mariaheide dat het uitblijven van oplossingen de bevolking van Mariaheide met verbittering heeft vervuld. De landelijke kritiek neemt toe.

Wij hebben onze kinderen lief

De overheid besluit een Baileybrug voor voetgangers te laten plaatsen. Ook de provincie draait razendsnel bij. Ze stelt in Mariaheide een snelheidsmaximum in van 50 km/u. Op hun vrije zaterdag plaatsen werkers van Provinciale Waterstaat de verkeersborden. Ze vervangen de zelfgemaakte Heise borden met de teksten: “Langzaam rijden a.u.b., wij hebben onze kinderen lief” en “Dank u wel chauffeur en goede reis”.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (1)

Gerard H.A.A. de Bie
Gerard H.A.A. de Bie zei op 8 maart 2017 om 16:06 uur

Wat zijn sommige instanties toch hardleers ! Dat kinderen er hun leven voor moeten laten! Is dit onbegrip ? Slechte communicatie? Meestal is het -het-financieel-plaatje-, wat bepalend is, maar dat lijkt me in dit geval toch minimaal te zijn geweest.
Steeds komt bij zoiets die tekst uit een lied van Cornelis Vreeswijk bij me op :
" .... # Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed # ".
Alhoewel dat ik denk dat het probleem in Mariaheide nu toch wel al enige tijd is opgelost. Of het probleem moet nu zijn; dat het er te rustig is, maar dat kan ik me moeilijk voorstellen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 20 april 2016 om 09:51 uur

Zet vagebonden over de grens

vertelde op 5 september 2016 om 08:55 uur

Het huisje dat verhuisde