skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Christian van der Ven
Christian van der Ven Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Christian van der Ven
Christian van der Ven Bhic

Hoogwaterveer Den Bosch-Vught

Tot in de twintigste eeuw liep het gebied rond Den Bosch in de herfst- en wintermaanden vaak onder water. Ook de verhoogde toegangswegen naar de stad ondergingen dat lot met enige regelmaat.

Verbinding: Den Bosch- Vught
Waterweg: het overstroomde gebied tussen Den Bosch en Vught
Type veer: vrijvarend

 

Niet alleen de natuur speelde hier een rol, ook de mens deed dat. Militaire noodzaak ging soms ten koste van goede verbindingen: zo werd in 1672 de weg tussen Den Bosch en fort Isabella afgegraven om de verdedigbaarheid van de vesting te verbeteren, kort voordat het Franse leger de Republiek binnenviel.

Of het overstroming was of bewuste inundatie, in feite werd de stad in die omstandigheden een eiland, aangewezen op bootjes voor contacten met de buitenwereld. Een van de veerdiensten met omliggende plaatsen die dan in werking traden, was de verbinding met Vught. Deze dienst werd onderhouden door een beperkt aantal schippers, die door het Bossche stadsbestuur werden benoemd.

Deze veerschippers voeren in eene gemeene beurs, wat zoveel wil zeggen als het in een gemeenschappelijke pot stoppen van de opbrengsten, die vervolgens elke avond eerlijk werden verdeeld.

Het veerreglement van 1735 schreef voor dat deze schippers in eigen persoon het veer moesten bemannen, samen met een betrouwbare knecht. Het bootje waarmee ze voeren moest hun eigendom zijn en uitgerust met mast, spriet, zeil, touwen, bomen, haken, riemen en wat verders daer toe nodig mag zyn.

Oorspronkelijk waren er twaalf schippers, maar vanaf 1790 telde de veerdienst er nog maar acht. Met de schippers van Deuteren was namelijk afgesproken dat die bij extreem hoog water met vier grotere schuiten zouden bijspringen. De schippers beschikten toen over vier zeilboten en vier roei- of boombootjes. Vanwege de geringe opbrengst hoefde niet elke schipper een knecht in te huren. Men mocht voortaan met twee bekwame schippers op één boot varen.

De tarieven waren afhankelijk van de afgelegde afstand en het weer. Een passagier betaalde vol tarief wanneer hij tussen de Vughterpoort (1) en Fort Sint-Antonie, ook wel aangeduid als de Kleine Schans (2), aan boord kwam.

Stapte hij in tussen de Kleine Schans en de Rode Brug van de Grote Schans (dat is Fort Isabella (3)), dan betaalde hij tweederde van het volle tarief.

Betrad hij het veer pas tussen Fort Isabella en herberg de Stokvis (4), dan kostte hem dat half tarief. Bij storm of ijsgang betaalde men dubbel tarief.

Reacties (3)

Peter Verhagen zei op 28 mei 2017 om 22:04
Prachtige kaart! Is deze in een hogere resolutie verkrijgbaar? Dat zou mooi zijn. Dan kan deze kaart in mijn boek over het Bossche Broek. Ligt in oktober/november in de boekhandel. Wordt uitgegeven door de Stichting Cultuurfonds 's-Hertogenbosch.

Groeten uit Haaren van Peter Verhagen
0411-642783
06-30266600
Peter Verhagen zei op 30 mei 2017 om 09:04
Geachte mevrouw Bruggeman,

Hoe is ook mijn best doe en hoeveel ik ook klik het plaatje Van het veer Den Bosch -Vught (in een hogere resolutie) kan ik niet vinden. het zal de leeftijd wel zijn in combinatie met het feit dat ik een z.g. volledige digibeet ben! Kunt u dit plaatje voor mij opzoeken en naar mij sturen. Mijn dank zal groot zijn.

Groeten van Peter Verhagen
pjcverhagen@hetnet.nl

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!